Materiały z informatyki dla klasy II gimnazjum
rok szkolny 2014/15
rok szkolny 2014/15
Rozdział 1 - Zastosowanie komputera w życiu codziennym
1.Rozrywka.
2.Komunikacja.
3.Nauka.
4.Dostęp do informacji.
5.Handel.
6.E-usługi.
7.Reklama.
8.Medycyna.
9.Przemysł.
10.Praca
Komputeryzacja wpływa na różne dziedziny życia, m.in.
- rozwój osobisty człowieka
- rynek pracy
- rozwój ekonomiczny
Zagrożenia związane z komputeryzacją:
- uzależnienie od komputera, internetu
- oszustwa internetowe (bankowe)
- cyberprzemoc
- rozprzestrzenianie wirusów komputerowych i spamu
- kradzież danych i haseł
- izolowanie się ludzi
- rozprzestrzenianie nieprawdziwych informacji
Oznaki uzależnienia od komputera:
- spędzanie coraz większej ilości czasu przed komputerem
- odczuwanie chęci ciągłego prowadzenia rozmów internetowych lub uczestniczenia w grze
- izolowanie się od rówieśników
- zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domowych
- kłamstwa związane z ilością czasu poświęcanego grom komputerowym
____________________________________________________________________________
INFORMATYKA - dziedzina nauki i techniki obejmująca technologie przetwarzania informacji oraz technologie wytwarzania systemów przetwarzających informacje.
Przetwarzanie informacji polega na wprowadzaniu do sytemu informatycznego informacji, które są poddawane różnym operacjom, m.in. wyszukiwaniu, porządkowaniu, nanoszeniu zmian i poprawek, drukowaniu, wykonywaniu obliczeń, wykresów itp.
Dane wprowadzane do komputera są przetwarzane na język zrozumiały dla komputera, czyli tzw. kod binarny (dwójkowy). Informacje zapisane w ten sposób mają postać ciągu zer i jedynek.
Obecnie każda informacja przechowywana w komputerze (złożona z cyfr, liter, rysunków, dźwięków) jest zapisana w postaci dwójkowej, czyli za pomocą dwóch cyfr: 0 i 1.
Jednostki pamięci komputerowej:
najmniejszą jednostką jest bit (b) - ma wartość 0 lub 1
1 bajt (B) - składa się z 8 bitów i przechowuje jeden znak, np. literę lub cyfrę
1 kilobajt (kB) = 1024 B
1 megabajt (MB) =1024 kB
1 gigabajt (GB) =1024 MB
1 terabajt (TB) =1024 GB
1 petabajt (PB) =1024 TB
1 eksabajt (EB)
1 zettabajt (ZB)
1 jottabajt (YB)
1 brontobajt (BB)
__________________________________________________________________________
BHP - zasady wykonywania pracy w warunkach, które nie zagrażają zdrowiu i życiu człowieka.
Negatywne skutki długotrwałej pracy z komputerem:
- zmęczenie wzroku, pieczenie, łzawienie oczu, pogorszenie ostrości widzenia, syndrom Sicca - wysychanie i zmętnienie rogówki oka
- syndrom RSI - "zespół urazów wynikających z chronicznego przeciążenia", bóle pleców, szyi, rąk, nóg, mięśni
- zwyrodnienia układu kostno-mięśniowego
- bóle głowy i stres, drażliwość, osłabienie koncentracji
Zasady bhp:
- odpowiednia organizacja stanowiska pracy z komputerem (biurko, krzesło obrotowe, klawiatura ergonomiczna)
- oświetlenie
- monitor spełniający normy TCO (normy odświeżania obrazu), EPA (norma zmniejszonego poboru energii), MPR II (norma dopuszczalnego poziomu promieniowania elektromagnetycznego wydzielanego przez monitor)
- listwa przeciwprzepięciowa
- zachowanie czystości monitora i innych urządzeń
WARTO WIEDZIEĆ:
Monitor jest źródłem promieniowania elektromagnetycznego, które nie jest obojętne dla organizmu człowieka.
Częstotliwość odświeżania obrazu to liczba odświeżeń obrazu w ciągu sekundy, decydująca o stabilności obrazu. Im wyższa częstotliwość, tym słabszy efekt migotania i mniejsze zmęczenie oczu użytkownika. Podawana w hercach (Hz)
Dla monitorów CRT (kineskopowych) norma częstotliwości odświeżania wynosi 85 Hz (herców)
Dla monitorów LCD (ciekłokrystalicznych) - 60 do 75 Hz.
__________________________________________________________________________
Prawo autorskie - zespół przyjętych norm i aktów prawnych mających na celu zabezpieczenie wytworu ludzkiej działalności przed nielegalnym rozpowszechnianiem, kopiowaniem czy czerpaniem korzyści majątkowych. Prawem autorskim objęte są m.in. dzieła muzyczne, architektoniczne, plastyczne, literackie oraz programy komputerowe.
W Polsce prawo autorskie jest regulowane ustawą z dn. 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
W Polsce prawo autorskie jest regulowane ustawą z dn. 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Więcej na ten temat na http://pa.ok.oeiizk.waw.pl/?cat=6
Kupując legalny program, otrzymujemy licencję.
Licencja - umowa między producentem a użytkownikiem dotycząca zasad użytkowania produktu.
Nierespektowanie licencji jest naruszeniem prawa!
W ramach licencji użytkownik może:
- zainstalować program na swoim komputerze i z niego korzystać
- może wykonać jedną kopię zapasową programu
- może korzystać z pomocy technicznej
Rodzaje licencji:
1. licencje komercyjne (programy płatne)
2. freeware (programy bezpłatne, bez reklam, ale nie można ich używać w celach zarobkowych)
3. adware (programy bezpłatne, z reklamami)
4. shareware (program do przetestowania na określony czas, np. 30 dni, lub określoną ilość uruchomień potem trzeba go odinstalować lub za niego zapłacić)
5. demo (program reklamowy, bez udostępnionych niektórych funkcji, np. zapisu czy drukowania)
6. public domain ( programy nie objęte prawem autorskim lub do których prawa te wygasły)
Powszechna Licencja GNU GPL - licencja wolnego oprogramowania, która gwarantuje użytkownikom :
- wolność uruchamiania programu w dowolnym celu
- wolność analizowania, jak program działa i dostosowywania go do swoich potrzeb
- wolność rozpowszechniania niezmodyfikowanej kopii programu
- wolność udoskonalania programu i publicznego rozpowszechniania własnych ulepszeń, dzięki czemu może z nich skorzystać cała społeczność
Piractwo komputerowe - działalność ludzka naruszająca przepisy prawa autorskiego w zakresie programów komputerowych i innych form twórczości związanej z komputerami, np. kopiowanie gier, programów komputerowych, muzyki, filmów.
Piractwo komputerowe jest przestępstwem ściganym z mocy prawa.
_______________________________________________________________________
BUDOWA KOMPUTERA
Elementy zestawu komputerowego:
-
jednostka centralna
-
urządzenia peryferyjne (urządzenia znajdujące się poza obudową)
Wnętrze
komputera (jednostki centralnej):
-
płyta główna
-
procesor (złożony układ elektroniczny wykonujący operacje arytmetyczno-logiczne zgodnie z ciągiem instrukcji)
-
pamięć wewnętrzna ROM i RAM
-
radiator (pozwala odprowadzać ciepło), wentylatory
-
karty rozszerzeń: graficzna, dźwiękowa, sieciowa, telewizyjna
-
dysk twardy
-
napęd CD-ROM/DVD lub nagrywarka CD-RW/ DVD-RW
-
zasilacz
Rodzaje
pamięci:
- wewnętrzne:
ROM
– pamięć stała, tylko do odczytu, zapisane w niej są polecenia do uruchomienia
komputera
RAM
– nietrwała, operacyjna, przechowywane są w niej dane operacyjne powstające w
czasie pracy na komputerze, po wyłączeniu komputera ginie bezpowrotnie
- zewnętrzne:
-
dysk twardy (HDD)
-
dysk przenośny (SDD)
-
pamięć typu flash – pendrive, karta SD, SDXC do aparatów fotograficznych
-
płyty: CD-ROM, CD-R, CD-RW, DVD, DVD-RW, Blu-ray (BD)
WARTO WIEDZIEĆ:
Pojemność płyty CD to 700-800 MB,
DVD - 4,7 GB do 17 GB,
Blu-ray - 25 GB do 400 GB
Urządzenia
peryferyjne:
-
monitor: kineskopowy CRT, ciekłokrystaliczny LCD, plazmowy PDP
-
mysz (w laptopach trackball, touchpad)
-
drukarka: igłowa, atramentowa, laserowa
-
skaner (umożliwia przetworzenie obrazu z nośnika fizycznego na postać cyfrową)
-
ploter (urządzenie do drukowania dużych formatów, map, schematów technicznych, planów)
-
mikrofon
-
głośniki, słuchawki
-
modem (przetwarza dane i przesyła je między komputerami z użyciem standardowej linii telefonicznej)
-
router (łączy różne sieci komputerowe, rozdziela sygnał umożliwiający połączenie z internetem)
-
kamera internetowa
CIEKAWOSTKA:
Monitory wyświetlają barwne obrazy w oparciu o model barw RGB (Red - czerwony, Green - zielony, Blue niebieski)
Drukarka kolorowa wykorzystuje model barw CMYK (Cyjan - turkusowy, Magenta - fuksja, Yellow - żółty, blacK - czarny
Kupując monitor zwróć uwagę na następujące parametry:
- plamka, im mniejsza, tym dokładniejszy obraz
- rozdzielczość, czyli liczba pikseli w poziomie i pionie, im większa, tym lepiej
- częstotliwość odświeżania, decyduje o stabilności obrazu, im wyższa, tym słabszy efekt migotania i mniejsze zmęczenie oczu
- rozmiary ekranu, czyli przekątna ekranu wyrażona w calach (cal=2,54 cm)
Podłączenie urządzeń zewnętrznych
Port - złącze w komputerze służące do podłączania urządzeń zewnętrznych, np. myszy, klawiatury, modemu. Umożliwia komunikację pomiędzy elementami komputera.
Rodzaje portów:
- PS/2 (okrągłe, w starszych modelach służy do podłączenia myszy - kolor zielony, klawiatury - kolor fioletowy)
- COM (uniwersalny port szeregowy, w starszych modelach służył do podłączenia modemu)
- RJ-45 ( służy do podłączenia modemu zewnętrznego lub rutera)
- LPT (port równoległy służący do podłączenia drukarki)
- USB (uniwersalne porty służące po podłączenia wielu urządzeń, np. drukarki, myszy, klawiatury, skanera, aparatu fotograficznego)
__________________________________________________________________
CIEKAWOSTKA:
Monitory wyświetlają barwne obrazy w oparciu o model barw RGB (Red - czerwony, Green - zielony, Blue niebieski)
Drukarka kolorowa wykorzystuje model barw CMYK (Cyjan - turkusowy, Magenta - fuksja, Yellow - żółty, blacK - czarny
Kupując monitor zwróć uwagę na następujące parametry:
- plamka, im mniejsza, tym dokładniejszy obraz
- rozdzielczość, czyli liczba pikseli w poziomie i pionie, im większa, tym lepiej
- częstotliwość odświeżania, decyduje o stabilności obrazu, im wyższa, tym słabszy efekt migotania i mniejsze zmęczenie oczu
- rozmiary ekranu, czyli przekątna ekranu wyrażona w calach (cal=2,54 cm)
Podłączenie urządzeń zewnętrznych
Port - złącze w komputerze służące do podłączania urządzeń zewnętrznych, np. myszy, klawiatury, modemu. Umożliwia komunikację pomiędzy elementami komputera.
Rodzaje portów:
- PS/2 (okrągłe, w starszych modelach służy do podłączenia myszy - kolor zielony, klawiatury - kolor fioletowy)
- COM (uniwersalny port szeregowy, w starszych modelach służył do podłączenia modemu)
- RJ-45 ( służy do podłączenia modemu zewnętrznego lub rutera)
- LPT (port równoległy służący do podłączenia drukarki)
- USB (uniwersalne porty służące po podłączenia wielu urządzeń, np. drukarki, myszy, klawiatury, skanera, aparatu fotograficznego)
__________________________________________________________________
SYSTEM OPERACYJNY
System operacyjny - program, który sprawuje pełną kontrolę nad działaniem komputera i umożliwia komunikowanie się z użytkownikiem. Organizuje sposób rozmieszczenia plików na dysku i współpracę z urządzeniami peryferyjnymi zestawu. Uruchamiany jest po włączeniu komputera i działa aż do jego wyłączenia.
Do zadań systemu operacyjnego należy:
- komunikowanie się z użytkownikiem i reagowanie na jego
polecenia,
- zapewnienie
komunikacji między wszystkimi elementami i urządzeniami komputera,
- kontrola urządzeń
wejścia/wyjścia,
- instalowanie i
uruchamianie programów,
- gromadzenie danych na dysku i zarządzanie nimi,
- wykonywanie operacji
na plikach (np. kopiowanie, przenoszenie).
Popularne systemy operacyjne:
- Windows (wersje 3.11, 95, 98, XP, Vista, 7, 8, 8.1),
- Linux dla komputerów IBM PC,
- Unix dla większych komputerów,
- Mac OS
Oprogramowanie (ang. software) - programy wykorzystywane przez komputer, umożliwiające
wykonywanie konkretnych operacji oraz właściwe komunikowanie się użytkownika z
komputerem.
Instalacja programu to umieszczenie plików programu na dysku twardym komputera,
przydzielenie programowi określonych zasobów (miejsca na dysku, pamięci),
przystosowanie programu do współdziałania z innymi urządzeniami, np. drukarką,
kartą grafiki.
Można wyróżnić programy:
- systemowe (niezbędne do poprawnego działania systemu komputerowego),
- narzędziowe (np. programy antywirusowe),
- użytkowe (służące użytkownikowi do wykonywania konkretnych zadań, np. rysowania, pisania),
- edukacyjne.
Jest jeszcze wiele innych kategorii oprogramowania,
np. gry komputerowe, języki programowania itd. - systemowe (niezbędne do poprawnego działania systemu komputerowego),
- narzędziowe (np. programy antywirusowe),
- użytkowe (służące użytkownikowi do wykonywania konkretnych zadań, np. rysowania, pisania),
- edukacyjne.
Aplikacja - to użytkowy program komputerowy bezpośrednio komunikujący się z
użytkownikiem, przeznaczony do wykonywania zadań określonego rodzaju.
Wyróżnić można aplikacje dla następujących grup zadań:
- wykonywanie operacji na plikach (np. kopiowanie,
przenoszenie).
- opracowanie tekstu - edytory tekstu,
- tworzenie i obróbka grafiki - edytory grafiki,
- obliczenia matematyczne i ekonomiczne - arkusze
kalkulacyjne,
- publikacja czasopism i książek - systemy składu (DTP),
- tworzenie i utrzymywanie baz danych - systemy zarządzania
bazami danych,
- prace projektowe - systemy CAD,
- usługi w sieci Internet - przeglądarki
__________________________________________________________________________
Dla systemów z rodziny Windows charakterystycznym elementem
są okna.
Okno to miejsce na ekranie, element graficznego interfejsu
użytkownika, w którym system operacyjny lub inny program udostępnia
użytkownikowi menu, programy, dokumenty, informacje.
Rozróżniamy:
- okna komunikatów,
- okna dialogowe,
- okna
programów.
Może być otwartych jednocześnie wiele okien, ale aktywne
może być tylko jedno.
Na oknach można wykonywać operacje: przesunięcia, zwinięcia
i rozwinięcia, zamknięcia, zmiany rozmiarów.
Elementy okna programu: pasek tytułu; przyciski:
minimalizuj, maksymalizuj, zamknij; ruchome suwaki, zawartość okna (obszar
roboczy).
Pulpit to powierzchnia robocza na ekranie monitora podczas pracy z
komputerem. Jest elementem graficznego interfejsu użytkownika.
Pulpit reprezentuje na ekranie system plików i programów.
Pulpit reprezentuje na ekranie system plików i programów.
Podstawowymi elementami pulpitu są ikony, okna z otwartymi
programami, pasek zadań.
Ikona to mały obrazek reprezentujący określony element systemu,
funkcję programu, dysk, program, dokument. Ułatwia przeszukiwanie dysków, uruchamianie programów i
często używanych dokumentów.
Skrót to element umożliwiający łatwe uruchamianie aplikacji,
dokumentu.
Folder to miejsce gromadzenia i przechowywania plików i innych
podfolderów.
___________________________________________________________________________
PLIKI I FOLDERY
Foldery i pliki tworzą hierarchię, zwaną strukturą
folderów.
Każdy plik ma swoją nazwę, na którą się składa nazwa nadana
przez użytkownika (powinna sugerować jego zawartość), kropka oraz rozszerzenie.
Rozszerzenie nadawane jest plikowi przez system i określa rodzaj pliku
(tekstowy, graficzny, dźwiękowy).
Rozszerzenie zależy od aplikacji, w której powstał dany plik.
Rozszerzenie zależy od aplikacji, w której powstał dany plik.
Rodzaje plików i ich rozszerzenia:
1. tekstowe (doc, docx, txt, wps, PDF, html)
2. graficzne (bmp, JPG, gif, png, cdr, tiff)
3. dźwiękowe (mp3, wav, mid,
acc)
4.filmowe (avi, mov, mpg, flv,
mp4)
5.wykonywalne (exe, com, bat)
6.archiwa (zip, rar, arj, cab)
MS Word – doc
MS Excel – xls
MS PowerPoint – ppt
MS Access - mdb
Do wyszukiwania plików można stosować znaki wieloznaczne:
* - zastępuje dowolny ciąg znaków, cyfr
? – zastępuje dowolny jeden znak
___________________________________________________________________________
KOMPRESJA I DEKOMPRESJA DANYCH
Kompresja
danych to zapis pliku ze zmniejszeniem jego wielkości. Pozwala na
odtworzenie jego pierwotnej postaci.
Rodzaje kompresji:
- ilościowa (bezstratna) zmniejszenie wielkości bez utraty
jakości
- jakościowa (stratna) zapisywane są tylko dane niezbędne do
odtworzenia pliku
Dekompresja –
odtworzenie danych mających postać skompresowaną.
Programy do kompresji danych: ZIP, WinZIP, WinRAR, 7-Zip
Aplikacje służące do zarządzania danymi: Eksplorator Windows,
Total Commander.
________________________________________________________________________
BEZPIECZEŃSTWO KOMPUTERA I DANYCH
Jak dbać o bezpieczeństwo komputera?
• Należy stosować
zabezpieczenia
• Trzeba dbać o aktualizacje
• Instalować niezbędne
programy
Poziom zabezpieczeń komputera
• Sprawdzamy go w Centrum
zabezpieczeń (Start/Panel sterowania)
• Znajdują się tam: zapora
systemu Windows (włączone), aktualizacje automatyczne (włączone), ochrona
przed wirusami (aktualne)
Co to jest wirus
komputerowy?
• Program, który dołącza się
do innych programów bez zgody użytkownika komputera.
Może kasować pliki, niszczyć dane na dyskach twardych oraz powielać własny kod.
Może kasować pliki, niszczyć dane na dyskach twardych oraz powielać własny kod.
Jak uchronić komputer przed wirusem?
• Zainstaluj program
antywirusowy
• Systematycznie aktualizuj
bazę wirusów
• Zaplanuj skanowanie (raz w
tygodniu) dysków twardych komputera
• Każdorazowo skanuj nośniki
pamięci przenośnej natychmiast po ich włożeniu do komputera
• Instaluj tylko programy
zakupione w autoryzowanych punktach sprzedaży
• Twórz kopię zapasową dysku
twardego
• Nie otwieraj załączników
poczty elektronicznej pochodzącej od nieznanych nadawców
Jak dbać o bezpieczeństwo
danych?
• Należy wykonać kopię
zapasową plików i ustawień.
Start/Wszystkie programy/Narzędzia systemowe/Kopia zapasowa
Pomoże nam w tym Kreator kopii zapasowej.
Start/Wszystkie programy/Narzędzia systemowe/Kopia zapasowa
Pomoże nam w tym Kreator kopii zapasowej.
Przywracanie
systemu
• Polega na przywróceniu
poprzednich ustawień plików systemowych, programów.
Wykonujemy go, gdy komputer ulegnie awarii, np. po instalacji sterowników urządzenia lub instalacji oprogramowania.
Aby stworzyć punkt przywracania trzeba włączyć funkcję Przywracanie systemu.
Mój komputer/Właściwości/ Właściwości systemu/ Przywracanie systemu/
usuwamy zaznaczenie
Wyłącz Przywracanie systemu na wszystkich dyskach
Wykonujemy go, gdy komputer ulegnie awarii, np. po instalacji sterowników urządzenia lub instalacji oprogramowania.
Aby stworzyć punkt przywracania trzeba włączyć funkcję Przywracanie systemu.
Mój komputer/Właściwości/ Właściwości systemu/ Przywracanie systemu/
usuwamy zaznaczenie
Wyłącz Przywracanie systemu na wszystkich dyskach
• Przywracanie systemu
uruchamiamy
Start/Wszystkie programy/Akcesoria/ Narzędzia
systemowe/Przywracanie systemu
Bardzo ciekawe...
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń